PRIJAVA ZA NEWSLETTER:

Dušan Peičić: YTONG blokovi – proizvod iz Srbije vrhunskog nemačkog kvaliteta

  • Objavljeno:
  • 9.11.2018

KućaStil posetila je fabriku YTONG blokova kompanije XELLA u mestu Vreoci kod Lazarevca i u razgovoru sa Plant manager-om Dušanom Peičićem otkrila sve što je potrebno da znate o YTONG blokovima, i to iz prve ruke. 

 

Kako odabrati kvalitetan građevinski materijal? Kako štedeti na prostoru i vremenu gradnje? Kako obezbediti energetsku efikasnost objekta? Kako biti siguran da su proizvodi koje koristimo bezbedni po zdravlje? To su neka od ključnih pitanja koja se postavljaju prilikom gradnje kuće, stambenog ili poslovnog objekta, a sve veća ponuda proizvoda na tržištu stvaraju dodatne nedoumice. U razvijenim zemljama, poput Nemačke, ove nedoumice prisutne su u značajno manjoj meri jer su se na tržištu već dokazali proizvodi koji zaslužuju poverenje kupaca, a među njima su i  YTONG blokovi kao jedno od najrasprostranjenijih rešenja.

 

Iako su ti blokovi u upotrebi gotovo čitav vek, u našoj zemlji se još uvek tretiraju kao materijali nove generacije, a mnogima nisu dovoljno poznate ni najbitnije kerakteristike i prednosti ovih proizvoda. Upravo to bio je povod da KućaStil poseti fabriku YTONG blokova kompanije XELLA u mestu Vreoci kod Lazarevca i u razgovoru sa Plant manager-om Dušanom Peičićem otkrije sve što je potrebno da znamo o YTONG blokovima, i to iz prve ruke. 

 

Nedovoljno je poznato da ideja za nastanak YTONG Termobloka datira još iz 1923. godine kada je švedski naučnik dr Johan Aksel Erikson po prvi put predstavio novi materijal za gradnju koji je po karakteristikama sličan drvetu, ali mnogo napredniji i otporniji, i nazvao ga porobeton. Zašto je to bio toliko značajan izum da se smatra jednim od revolucionarnih događaja u svetu građevinskih materijala? 

 

U to vreme, generalno u Evropi, jedan od najkonvencionalnijih načina gradnje bilo je drvo. Drvo je samo po sebi dobar izolator, ali su Šveđani prvi uočili da će vrlo brzo potrošiti taj vredan prirodni resurs ako budu nastavili da grade sve od drveta. I tako se javila potreba za drugim materijalom koji bi imao toplotne karakteristike najmanje kao drvo, tj. da ima nizak koeficijent toplotne provodljivosti i to je bio veliki izazov za ljude tog vremena. Ono što su oni uspeli da pronađu je materijal koji bi bio  beton, ali koji bi u sebi imao određenu količinu vazduha i samim tim bio dobar izolator jer što materijal ima više sabijenog vazduha u sebi, to je bolji toplotni izolator. To je ono to su oni uspeli da urade. Ako bi sada to poredili sa običnim, tradicionalnim betonom, a to je bitno napomenuti, ono što je za tradicionalni beton frakcija, to je za nas vazduh. Jer frakcija je agregat, a to je za nas vazduh. Upravo zbog toga, naš beton nikada ne može da dostigne čvrstoće kao tradicionalni beton, ali je zato desetostruko bolji izolator. Upravo to je osnovna razlika.

 

 

 

Termoblok kao proizvod nastao iz te skandinavske ideje je kasnije prešao pod okrilje nemačke kompanije XELLA i 2013. godine je proglašen "nemačkim brendom veka" u kategoriji građevinskih materijala. Šta je to što YTONG Termoblok čini tako superiornim na tržištu građevinskih materijala i što mu je donelo to laskavo priznanje? 

 

Od Top100 brendova XX veka, YTONG se našao među brendovima kao što su Mercedes i BMW, a svi znamo koliko je jaka nemačka auto industrija. U kategoriji građevinskih materijala smo ubedljivo prvi jer je definitivno u pitanju revolucionarni materijal u XX veku i konkurencija zaista dosta zaostaje po pitanju ključnih karakteristika. Zanimljivo je kako je ovaj brend prešao u Nemačku. Nemci su generalno kao nacija veoma inventivni i umeju da prepoznaju pravu vrednost. Šveđani su ga izmislili, ali nisu prepoznali sav njegov potencijal i tu su Nemci videli svoju šansu i uspeli da dođu do kupovine tog brenda i kasnije samim tim njegove komercijalizacije, prodaje, razvijanja poslovne mreže, fabrika itd. Danas je YTONG prvi izbor u Nemačkoj u kategoriji svih građevinskih materijala  kada je neophodna niska toplotna provodljivost, pre svega zato što u Nemačkoj svaka zgrada, kuća ili bilo koji drugi objekat koji se gradi mora da ima energetski pasoš. To je verovatno najbolja potvrda kvaliteta jer govori kako se naš proizvod pokazao u praksi.

 

 

Taj isti Termoblok proizvodi se u YTONG fabrici u mestu Vreoci kod Lazarevca. Postoji li bilo kakve razlike između Termobloka koji se proizvodi u Nemačkoj i onog koji se proizvodi u našoj zemlji? 

 

Ne, razlike ne postoje. Mi ovde proizvodimo sa materijalima koji su pre svega ispitani u našem tehničkom centru u Bruecku i centru za razvoj u Emstalu. Kolegama u Nemačkoj šaljemo sve informacije i ako dolazi do promene dobavljača bilo kog sirovinskog materijala mi smo u obavezi da im pošaljemo uzorke materijala, a oni potom sve ispitaju i daju nam potvrdu da je to u skladu sa najvišim standardnima. To je standardna procedura koja obezbeđuje da su svi proizvodi kod nas i u Nemačkoj ili nekoj trećoj zemlji istog kvaliteta. Nemci izuzetno drže do očuvanja kvaliteta svog brenda i oni svakako nisu spremni da to tek tako prepuste slučaju. Stoga se dva puta godišnje radi i obavezno testiranje kvaliteta tako što iz tehničkog centra dolazi ispitivač na lager u našoj fabrici, mi mu odvajamo po slučajnom uzorku između 1500 i 2000 blokova. On sam bira paletu po slučajnom uzorku, mi izvlačimo sa viljuškarima, cepamo foliju, otvaramo, i onda on detaljno ispituje svaki blok. Za svaki naš blok već godinama unazad od mogućih 1000 poena mi u proseku dobijamo 964, po čemu se fabrika u Srbiji nalazi među prvih deset fabrika u okviru cele XELLA grupe. Tako dolazimo do zaključka da je praktično veća verovatnoća da kupci u Austriji ili Nemačkoj dobiju manje kvalitetan blok nego ovde u našoj zemlji, koliko god to čudno zvučalo. Ono što je takođe bitno napomenuti je to da mi ne uvozimo te proizvode, mi ih ovde proizvodimo, i to po najvišim standardima.

 

 

Energetska efikasnost je jedna od najbitnijih prednosti vašeg proizvoda, ali ne i jedina. Koje sve prednosti YTONG materijali obezbeđuju?

 

Obezbeđuju energetsku efikasnost, uštedu na vremenu gradnje, uštedu na kvadraturi, apsolutno je bezbedan po zdravlje ljudi jer su u pitanju prirodni materijali, a pri tom obezbeđuje velike uštede na računima za grejanje i hlađenje. I upravo činjenica da se u svim tim najbitnijim karakteristikama pokazao kao visokokvalitetan i čini naš proizvod tako traženim na tržištu i stoga ga možemo svrstati u kategoriju premium brendova. Sve to mu obezbeđuje činjenica da je u pitanju lagan materijal, brzo ugradljiv, ima nizak koeficijent toplotne provodljivosti, a to znači da ne dozvoljava hladnoći da prodre u objekat zimi, odnosno toploti tokom letnjeg perioda što obezbeđuje željenu mikroklimu unutar kuće ili zgrade. Zato često kažemo da "zimi greje, a leti hladi" jer to je njegova najveća prednost.

 

Međutim, nije to sve. Ako uporedimo YTONG Termoblok sa ostalim materijalima, dolazimo do novih prednosti. Na primer, ako koristite opeku, trebalo bi koristiti i određenu izolaciju, često i neki blok iza toga, i tako već dolazimo do zidova prevelikih debljina, što značajno poskupljuje i gradnju i ugradnju. Za razliku od te prakse, sa Termoblokom debljine od 30 ili 37,5 cm dobijate sve to i tako smanjujete trošak ugadnje, dobijate više stambenog ili poslovnog prostora, a osigurali ste da vaša kuća ili zgrada sigurno dobija energetski razred klase A. Istovremeno, pošto je naš blok laganiji i većih je dimenzija, normalno je i da gradnja ide brže. Dokazano je da se sa YTONG-om u odnosu na konvencionalne blokove gradi između dva i dva i po puta brže. To je nešto što mi garantujemo i nešto što je  kompanija XELLA zaštitila kao svoj patent.

 

Kada sve to prevedemo na konkretne uštede koje se ostvaruju, kakav je rezultat?

 

Ja ću govoriti dvosmerno kada je reč o uštedama. Najveću uštedu će dobiti ljudi ili investitori koji grade kuće ili zgrade kompletno u našem sistemu, prema preporukama naših arhitekti i inženjera. Zašto? Nama je uvek najlakše da kažemo stavite najdeblji blok, 37,5 cm i imaćete odličnu uštedu. Međutim, mi to ne radimo jer treba da se vidi koji je objekat u pitanju, na kojem podneblju, koje su prosečne temperature statistički gledano, kakva je konfiguracija terena, i tek na osnovu svih tih parametara naš tehnički sektor to evaluira i mi kupcu dajemo preporuku. On je možda hteo da koristi blok od 37,5 cm, ali ako izračunamo da nema potrebe jer će istu uštedu dobiti i sa blokom od 30 cm mi ćemo mu preporučiti da koristi taj blok. Ili mu možda možemo preporučiti da koristi blok od 20 cm, a da spolja staviti Multipor što je malo skuplji sistem, ali obezbeđuje više kvadrata, što je, recimo, veoma bitno za velike investitore. To je veoma bitna ušteda u samom startu. Uštede koje kasnije dolaze zavise i od sistema grejanja koji je u tim objektima. Ukoliko se ljudi greju isključivo na struju ili putem određenih invertora, ja garantujem da će u odnosu na konvencionalne tehnologije gradnje ušteda biti najmanje 25%. Ukoliko postoje različite kombinacije centralnog grejanja i toplotnih pumpi kao efikasnih sistema, uštede sigurno nisu ispod 10%. Ako tu uštedu na mesečnom nivou pomnožite sa 12 meseci godišnje, pa potom sa nekoliko decenija ušteda, vi vrlo lako dolazite do zaključka da se ovakva investicija i te kako isplati.

 

 

Posebno bitno pitanje za sve koji grade je i pitanje koliko su proizvodi i materijali koji se koriste bezbedni po zdravlje jer u kućama i stanovima provodimo najveći deo vremena tokom dana. Kakve su karakteristike YTONG proizvoda u tom smislu?  

 

Ono iza čega naša kompanija stoji, ali i ja lično, jeste činjenica da je naš materijal 100% bezbedan po zdravlje ljudi. Apsolutno svako ko se odluči za YTONG blokove je bezbedan. Razlog za to je činjenica da mi koristimo materijale koji su isključivo iz prirodnih resursa, a to su rečni pesak, visoko separisani pesak iz kopova, koristimo kreč, cement, gips. To su sastojci koji čine više od 99% naših blokova. Dakle, sirovine koje koristimo u proizvodnji su u potpunosti prirodnog porekla i izuzetno je bitno da ljudi to znaju. Osim toga, svi naši materijali se ispituju ne samo u pogledu toga da li su dovoljno kvalitetni da budu proizvod na tržištu, već se testiraju na eventualno prisustvo teških metala, da li su škodljivi za životnu sredinu, dakle, po mnogim drugim parametrima jer ono što mi želimo da obezbedimo nije samo bezbednost koju garantuje naš blok kao finalni proizvod, već jedan koncept održive gradnje koja je ekološki neškodljiva. Imamo dva cilja. Prvo, da ljudi koji žive u objektima izgrađenim od naših blokova budu apsolutno bezbedni, a drugo da ti objekti budu neškodljivi za prirodu koja nas okružuje. To je koncept održivosti koji XELLA grupa generalno zastupa.

 

Kako obezbeđujete zaštitu životne sredine?

 

Zaštitu životne sredine posmatramo isključivo kroz koncept sveobuhvatne održivosti. Sirovinski materijali koje koristimo ili sirovine za dobijanje istih (krečnjak, lapor, pesak, gips) se iskopavaju negde, a kada se iskopavaju treba voditi računa o zaštiti životne sredine, tj. zaštititi te kopove, kasnije ih rekultivisati tako što će se od njih napraviti veštačka jezera, posaditi šume ili nešto treće što procenimo da je izvodljivo i efikasno. Upravo zato mi i nabavljamo naše sirovine od kompanija koje imaju visok nivo korporativne i socijalne odgovornosti i koje to rade upravo na taj način. Ali to nije sve. Da bismo zatvorili ceo krug, neophodna je obezbediti i sistem recikliranja proizvoda koji je već implementiran kod nas, a mi smo u mogućnosti da naše proizvode kao što su blokovi, lepak i razne zaštite recikliramo, tj. deo prečistimo i koristimo ponovo u proizvodnji blokova. U drugim zemljama se od otpada iz proizvodnje Ytong blokova proizvode sredstva za životinjsku higijenu (cat litter). O efikasnosti te naše strategije koja se primenjuje već dugo svedoči i podatak da smo mi praktično već dostigli cilj koji je postavljen za 2020. godinu, a to je da se 70% građevinskog materijala reciklira. I poslednji, ali ne i manje značaj element, je smanjivanje emisije ugljen dioksida. Visoka energetska efikasnost koju obezbeđuju naši blokovi direktno smanjuje potrošnju energije za grejanje objekata, a samim tim se smanjuje i potreba uglja i drugih energenata za grejanje. To je jedan od najbitnijih elemenata za smanjenje emisije štetnih gasova. Možda to nekome zvuči futuristički, ali je održivost već sada tema broj jedan na svim sastancima menadžmenta naše kompanije.

 

 

Utisak je da u široj javnosti ipak ne postoji dovoljna svest o tome koliko je sve to danas bitno za jedan proizvod, posebno u domenu građevine. Da li su kupci svesni svih tih prednosti YTONG blokova?  

 

Mi znamo da je u Srbiji bilo dosta predrasuda vezanih za ovaj materijal, ali se i to polako menja, pogotovo otkako je nemačka kompanija preuzela ovaj brend jer mislim da su Nemci uveli dodatnu dozu discipline jer je tolerancija na svako odstupanje od najviših standarda svedena na minimum. To u praksi znači da se kod nas primenjuje "zero tolerance model", što znači da ako je neki materijal samo u delu procenta premašio određene zahteve, neće biti korišćen u proizvodnji. To nama koji upravljamo fabrikama svakako jeste smanjilo dijapazon materijala koji možemo da koristimo, ali s druge strane, ja to poštujem jer mi i prodajemo nešto što je deklarisano kao ekološki zdrav i održiv brend i neškodljiv kako po prirodu, tako i po zdravlje ljudi. Mi smo otvoreni prema svim našim korisnicima da dođu ovde u proizvodnju u našoj fabrici u Vreocima i da se na licu mesta uvere kako se naši blokovi prave, kontrolišu i tretiraju pre nego što budu plasirani na tržište. Uostalom, u poslednjih 10 godina nemamo nikakvih nestandardnih ili ekoloških primedbi od ljudi koji su sagradili objekte našim blokovima, bez obzira da li su to kuće, zgrade ili industrijski objekti.

 

Sve bitnije karakteristike građevinskih materijala su otpornost na požare i zvučna izolacija. Kako se pokazali vaši proizvodi po tom pitanju?

 

Tako je, to su sve bitnije karakteristike. Što se tiče otpornosti od požara, smatram da smo lideri na tržištu među građevinskim materijalima. Ako pogledamo naše blokove i na koji način su oni sertifikovani i koji stepen protivpožarnosti imaju, mislim da se svrstavamo među same lidere generalno na svetskom tržištu. Inače, zvučna i toplotna izolacija su dve stari koje su malo u koliziji. Zašto? Jako je teško naći materijale na tržištu koji imaju odlične koeficijente toplotne provodljivosti, a da su s druge strane dobri zvučni izolatori. Kada pogledamo naše blokove niske gustine koji su vrhunski izolatori, njihove zvučne karakteristike nisu toliko dobre kao toplotne. Ali ono što je jako bitno, mi smo kao kompanija u mogućnosti da ponudimo i druge proizvode koji imaju zadovoljavajuće toplotne karakteristike, ali i odlične zvučne karakteristike. Takođe, osim brenda YTONG kojim gradimo, postoji i brend SILKA koji ima vrhunske zvučne karakteristike. On ima lošije toplotne karakteristike, ali su zato karakteristike zvučne izolacije odlične. I oni se uglavnom preporučuju unutar objekata, tj. između određenih prostorija ili između stanova, ili između stanova i hodnika. Stoga je SILKA što se tiče zvučnih karakteristika zidova apsolutni lider na tržištu.

 

 

Da li investitori prepoznaju sve ove karakteristike građevinskih materijala i shodno tome sve više poverenja daju vašim proizvodima?

 

Segment gradnje u kom smo uvek bili zastupljeni su pojedinačne porodične kuće kao i kuće za više porodica. U industrijskom segmentu takođe smo nezamenljivi, pogotovo tamo gde se traži visoka protivpožarnost i visoka potreba za uštedom energije, jer smo tu uvek mogli da odgovorimo na najvišem mogućem nivou. To je uvek bilo nešto po čemu je YTONG bio prepoznatljiv. Trenutno prepoznajemo rast tržišta u segmentu visoko funkcionalne rezidencijalne gradnje, pre svega stambenih zgrada , tržnih centara i većih poslovnih objekata kod kojih su kako projektanti tako i investitori prepoznali prednosti YTONG-a. U poslednjih nekoliko godina ne postoji veći projekat u zemlji, na čijoj realizaciji nismo učestvovali. Tu su izgradnja "A bloka", "Beograda na vodi", veliki tržni centar "Promenada", naučni park u Novom Sadu, Ada Shopping Mall , kao i mnogi drugi koji se trenutno grade. To je ono što je za nas ohrabrujuće, jer su ljudi u našoj zemlji konačno prepoznali kvalitet i potencijal našeg proizvoda koji je neosporan svuda u svetu.

 

Foto: YTONG