PRIJAVA ZA NEWSLETTER:
Portal kucastil.rs vodi računa o privatnosti svojih posetilaca i njihovom korisničkom iskustvu. Portal koristi kolačiće da bi obezbedio što bolje korisničko iskustvo i funkcionalnost.
Više detalja možete pročitati ovde. Nastavkom pregleda stranica portala potvrđujete saglasnost sa korišćenjem kolačića. Razumem

 

Arhitektonsko čudo Skandinavije - most koji se pretvara u podvodni tunel

  • Objavljeno:
  • 14.9.2015

Dansku prestonicu Kopenhagen i švedski grad Malme povezuje jedinstven put. Osam kilometara dug most Oresund nastavlja se u podvodni tunel, i to na veštačkom ostrvu u sred moreuza. 

 


   Top 20 misterioznih mostova

 

   Mostovi zadivljujućih istorija, mitskih priča i čudesnog izgleda oduvek su privlačili ogromnu              pažnju, a ovih 20 su od nastanka do danas s razlogom bili predmet neobičnih verovanja,                  legendi i obožavanja.


 

 

Oresund most je najduži kombinovani most u Evropi. Na gornjem delu nalazi se put sa četiri trake za motorna vozila, dok se na donjem nalazi pruga. Iznad kanala Flinte uzdižu se dva pilona visine 204 metra, dok je sam most visok 57 metara. Projektovao ga je danski arhitekta Džordž K.S. Rotne ispred kompanije "COWI", a otvoren je 2000. godine.

 

 

Most se proteže od Malmea sve do veštačkog ostrva Peberholm (ostrvo Biber), smeštenog na sredini moreuza. Ostrvo je napravljeno od materijala iskopanog sa morskog dna tokom gradnje mosta. Količina materijala, kao i plitko dno zbog blizine prirodnog ostrva Saltholm (ostrvo So), omogućili su da dužina ostrva bude čak četiri kilometra.

 

 

Glavni razlog za pravljenje ovog neobičnog ostrva je izgradnja tunela "Drogden" kojim se put nastavlja do Kopenhagena. Veliki most preko cele površine vode predstavljao bi problem za vazdušnu zonu oko aerodroma "Kastrup", a osim toga, tunel je omogućio i da ostatkom moreuza prolaze veći brodovi.

 

 

Tunel je ukupne dužine četiri kilometra, a tri i po kilometra tunela nalazi se ispod površine mora. Sastoji se iz čak pet manjih tunela, od kojih su četiri su namenjena drumskom i železničkom saobraćaju, dok je peti za evakuaciju.

 

 

Oresund most i pripadajuće strukture koštali su rekordnih 30 milijardi danskih kruna ili oko 5,7 milijardi dolara, što je u to  vreme iznosilo oko 4,5 milijardi evra. Kako bi se investicija isplatila do 2035. godine, karta u jednom pravcu za automobil košta 37 evra.

 

Prilikom gradnje mosta i tunela, velika pažnja posvećena je ekologiji. Upravo zato, most nije izgrađen na prirodnom ostrvu Saltholm, već su danski i švedski političari odlučili da južno od njega izgrade veštačko.

 

 

Peberholm se smatra biološkim eksperimentom i zaštićeno je strogim zakonima. Biolozima je svega jednom godišnje dozvoljeno da posete zonu ostrva van autoputa. Kao što je i predviđeno, ostrvo je naseljeno florom i faunom bez ikakvog ljudskog uticaja. Na njemu je pronašlo stanište čak 500 različitih vrsta biljaka, 12 vrsta ptica i 20 vrsta paukova.

 


   Ovako izgleda arhitektura koja poštuje prirodu

 

   Pogledajte impresivne ideje i fantastična dela arhitekata koji znaju da poštuju prirodu! 

 

 


 

Foto: wikimedia.org / flickr.com