PRIJAVA ZA NEWSLETTER:

Umetnička kolekcija tepiha za svaki enterijer

  • Objavljeno:
  • 29.5.2019

Osam vodećih figura iz sveta umetnosti i dizajna kreiralo je osam jedinstvenih tepiha koji će upotpuniti svaki enterijer, unoseći toplinu i komfor, ali i jedinstveni dodir umetnosti i rafinirane estetike, što Art Event tepihe čini apsolutno jedinstvenim.

 

Misija svake specijalne Art Event kolekcije je demokratizacija umetnosti – omogućavanje širem krugu ljudi da sebi pribave statement komad za svoj dom čiji je autor ili autorka značajna figura savremene umetnosti i dizajna. Ipak, kako je izrada ovogodišnje kolekcije tepiha uglavnom ručna i uz upotrebu starih tehnika poput tkanja i čvorovanja, od prirodnih materijala – vune i pamuka, svaki tepih treba tretirati kao umetničko delo ograničene serije, kao autorski otisak u tkanju. IKEA stoga predstavlja umetnike koji su sarađivali na kolekciji i njihove ideje, maestralno utkane u čvorove i potke tepiha.

 

Od minimalnih ali visoko konceptualizovanih crno-belih rešenja Filipa Pagowskog, Noah Lyona i Virgila Abloha, preko razigranih i ilustrativnih kompozicija umetničkog para Chiaozza i Misaki Kawai, koji pokrivaju kategorije za decu i odrasle, daha street art i tattoo estetike koju prenosi Supakitch, do smirenih i koloristički snažnih tepiha Craiga Greena i Seulgi Lee koji unose element zena, tropskih predela, kao i isceljujućeg dejstva boje, kolekcija zrači eklekticizmom.

 

Podjednako dobri i kao tapiserije, ovi tepisi visokog kvaliteta i izdržljivosti zahvaljujući tradicionalnim tehnikama izrade, variraju u sitnim detaljima i ti detalji ih upravo čine unikatnim ističući njihovu ručnu izradu. Zanatlije iz Egipta i Indije primenili su tradicionalne tehnike tkanja i čvorovanja radeći na inovativnim i netradicionalnim idejama, tako da ova kolekcija ima dodatu vrednost zaštite nasleđa, kroz njegovu primenu na sveže i inovativne ideje.

 

Vibrantni motivi i tradicionalna tehnika

 

Craig Green je modni dizajner čije su muške kolekcije prepoznatljive po naglašenom utilitarizmu i skulptoralnosti, koje se crpe iz radničkih uniformi sa dosta praktičnih džepova. Ipak, za razliku od odeće, dom je ovom londonskom kreativcu pre svega mesto mira i opuštanja, pa on u svom postupku referira na oprobani metod Paula Gaugina koji je svoj mir i kreativnu snagu pronašao na tropskom Tahitiju, gde se povukao i okružen potpuno novim ekosistemima uspeo da naslika vibrantne slike na kojima je istraživao smisao sopstvenog postojanja, a tako nešto može se postići samo u apsolutnom miru tropskih oaza.

 

Green svojim tepihom pokušava da delić ovakve kontemplativne atmosfere prenese i na životni prostor motivom papagaja, kao opšteg simbola tropskih predela i kišnih šuma. Papagaji okruženi vibrantnim zracima boja podudaraju se sa koloritom na Gauginovim slikama, ali i koloritom Greenove poslednje zimske kolekcije.

 

Tepih je urađen tradicionalnom tehnikom tkanja od čiste vune na pamučnoj osnovi, tako da su bojena polja odvojena cik-cak linijama, što naglašava ručnu izradu i dekorativnost. U misiji rajskog mira Greenova kreacija može poslužiti i kao tapiserija, kako zbog dimenzija tako i zbog centralizovane kompozicije njegovog dizajna.

 

 

Razigrane i ilustrativne kompozicije

 

Životinje je kao glavni motiv svog stvaralaštva izabrala i japanska umetnica Misaki Kawai, pa su životinje čak i oblikovale tepih koji je dizajnirala a istovremeno se i našle na njemu. Kawai i IKEA su tako stvorili verovatno jedini tepih u obliku mačke, preciznije velike mačke koja može biti lav, ali i ne mora. Pored nje mirno leže još dve manje mace koje su bliže voljenim kućnim ljubimcima.

 

Kawai svoje stvaralaštvo zasniva na kombinovanim tehnikama od slikarstva i papir mašea do rada sa tekstilom, što se na tepihu transponuje poigravanjem sa teksturama u različitim segmentima – griva velike mačke bogate je teksture kao i tela manjih mačaka koja su u kontrastu sa osnovom tepiha, a tom kontrastu doprinose i veoma živi tonovi plave, roze i žute naspram crne osnove.

 

Pored veoma interesantnog načina prikaza srodstva velikih i domaćih mačaka, Kawai je ovim tepihom opravdala i svoje prezime jer reč kawai na japanskom znači sladak. Dakle jedna slatka interpretacija ljubavi prema različitim vrstama mačaka učiniće srećnim sve ponosne vlasnike maca, ali i najmlađe u svakom domu.

 

 

Bogatstvo oblika i boja

 

Umetnički par Chiaozza na sličan način kombinuju naivnu estetiku i motive iz prirode, mada ne nužno životinje. Adam Frezza i Terri Chiao doprinose kolekciji tepihom niskog flora koji nam otvara prozor u kreacije sa njihovim potpisom. Decentralizovana kompozicija ispunjena je motivima koji na prvi pogled zbunjuju jer ostaje nejasno da li su životinjski ili biljni. To je i cilj autora, inspirisanih bogatstvom oblika koralnih grebena upravo zbog njihove prirode da liče na floru i faunu istovremeno.

 

Tepih je namenjen istraživanju, deci najmlađeg uzrasta da po njemu puze i prepoznaju oblike jarkih boja, ali i odraslima kojima je ovaj trend ilustracije primamljiv. Tepih najviše asocira na doživljaj koji duo prenosi u jednom intervjuu, tokom posete Tajvanu: šetnja plažom ispunjenom organizmima sa koralnog grebena koji su razbacani po pesku, što je u saradnji sa IKEA uspešno dočarano čvorovanjem u vuni.

 

 

Daha street art i tattoo estetika

 

Tepih u domenu životinjskih motiva dizajnirao je i Supakitch, francuski umetnik eklektivnog pristupa koji se izražava kroz murale, street art, ali i tetovaže, grafički i dizajn enterijera. On je poput Misaki Kawai tepih oblikovao prema izabranoj životinji – zmiji. Spiralno prikazana, ona je zapravo komponovana od floralnih motiva, ružinih cvetova i lišća u jedan eklektični rukopis svojstven autoru.

 

Ovakvo rešenje neodoljivo podseća na stensil tetovaže koji je spreman za transfer, ali ne na kožu već na vaš pod ili zid. Tepih je idealan za sve ljubitelje reptila a ukoliko tražite značenje nove tetovaže vašeg doma, Supakitch poručuje da je zmija kao totemska životinja simbol isceljivanja, jer se menjanjem sopstvene kože iznova i iznova rađa.

 

 

Tradicija kao inspiracija

 

Korejska umetnica Seulgi Lee iza sebe ima bogato iskustvo u radu sa tekstilom. Pored umetnosti studirala je i antropologiju i kroz svoje stvaralaštvo uvek kombinuje ove dve sfere, a uživa i u starim zanatima i tradicionalnim tehnikama, poput Nubi kviltinga, karakterističnog za Južnu Koreju. Serija prekrivača pod nazivom "U" polazi od korejskih poslovica čiju sadržinu Lee interpretira kroz svoj umetnički rukopis zasnovan na upotrebi čiste geometrije i snage koju boja ima na posmatrača.

 

Tepih koji potpisuje za IKEA može se lako svrstati u ovu seriju izuzev tehnike izrade, ali je Lee imala na umu upravo indijske zanatlije i htela da tkanje vunom ostane tradicionalno. Sa druge strane kompoziciju je gradila pošavši od dobro poznate poslovice "Kao riba u vodi..." jer smatra da svako treba da se oseća tako u svom domu. Motiv ribe istovremeno je veoma uočljiv, ali i apstraktan s obzirom da je Lee komponuje od dve kružnice i jednog trougla.

 

Minimalistički motiv osnažen je izuzetno smirujućim nijansama ljubičaste i zelene, koje stvaraju komplementarni kontrast dok je crveno oko strateški postavljeni detalj. Nesumnjivo smirujuće dejstvo pažljivo odabranih tonova na tepihu ima za cilj da ideju poslovice realizuje u svakom domu.

 

           

 

Nestandardna rešenja

 

Sasvim drugačiju kompoziciju donosi nam Noah Lyon, multidisciplinarni umetnik koji radi na relaciji Njujork – Gotland (Švedska), a njegovo stvaralaštvo upotpunjuje kolekcije muzeja MoMA, Tate Britain, Whitney Museum of American Art... Nestandardno rešenje tepiha, pored toga što prenosi crtež sa papira na vunu, ogleda se pre svega u njegovom kružnom obliku čije razbijanje diktira kompozicija crteža, sa rukama i nogama koji izviru iz osnove.

 

Lišen boja i baziran na kontrastu crno-belo, Lyon na tepihu gomila ljudske figure i životinje i kompresuje ih u celinu koja svojom isprepletanošću podseća na Boschov metod kompleksnog, nekada bizarnog prepletanja figura i motiva.

 

Zbog svoje neobične osnove i haotične kompozicije tepih odaje utisak dinamike i rotacije, jer je autor sebi zadao cilj da prikaže vrtlog isprepletanih života ljudi na planeti koja se vrti po univerzumu. Prečnika dva metra, ovaj tepih je najidealnija tapiserija u kolekciji, ali svojom mekoćom zapravo poziva da po njemu gazite.

 

 

Za ljubitelje minimalizma

 

Kolekcija tepiha sadrži još jedan crno-beli model minimalnijih motiva Filipa Pagowskog, grafičkog dizajnera i ilustratora iz Poljske, sa prebivalištem u Njujorku. Pagowski stvara vitalne ilustracije naglašenog linearizma, koje odaju utisak vitalnosti i jasno prenose ideju. Njegov minimalizam crpi se i iz teškog perioda odrastanja u Poljskoj, karakterističnog po oskudici, stanju koje Pagowski u ranim fazama prihvata kao svoju inspiraciju i okreće u sopstvenu korist.

 

Crni tepih sa motivom bele mrežaste strukture zapravo interpretira samu ideju o tepihu i njegovoj proizvodnji. Prikaz mreže zapravo je prikaz osnove od niti na razboju preko koje se tepih gradi tkanjem. Ovo poigravanje sa samim procesom nastanka zapravo odražava strukturalističke ideje autora i visoku konceptualizaciju gde struktura treba da bude sama sebi dovoljna kao motiv i dekorativni aspekt tepiha.

 

Beli prikaz niti razboja dodatno je naglašen svojom teksturom koja izranja iz crne osnove, pa se ideja može tumačiti i kao izvrtanje tepiha na sopstveno naličje – dakle strukturalističko analiziranje ideje. Idealan za minimaliste, ali i sve ljubitelje brenda Comme des Garçons koji znaju da baš Pagowski stoji iza ikonične ilustracije srca sa očima, koji je tokom godina postao trademark ovog brenda.

 

 

Efektno i ironično

 

Osmi tepih Art Event kolekcije dizajnirao je Virgil Abloh, jedno od najuticajnijih lica savremene mode, umetnički direktor muškog departmana brenda Louis Vuitton, poznat i po svojoj sopstvenoj liniji odeće Off White. Tepih koji je dizajnirao za IKEA odražava Off White filozofiju u punoj snazi i prevodi je u enterijer. Ironični pristup aproprijacije i intervencije Abloh demonstrira persijskim tepihom, koji je tradicionalan, ali mu oduzima boju i prevodi ga u grayscale tonalitet.

 

Preko ove, sada ideje o tradicionalnom tepihu ispisuje upozorenje "KEEP OFF" upotrebljavajući znake navoda kao ironični postupak koji je postao zaštitni znak brenda Off White. Ovakva intervencija nad tradicijom obraća se generaciji ljudi čiji su roditelji imali zaštitnički stav prema nameštaju i ideju o dnevnoj sobi gde je sve pod konac i gde se komfor žrtvuje zarad očuvanja nameštaja.

 

Ukoliko Vam zvuči poznato, ovo je definitivno tepih za Vas! Podjednako dobro se uklapa uz minimalne i maksimalne enterijere – minimalni ga ističu kao statement komad, dok u maksimalnim, klasičnim enterijerima postaje šaljivi element koji opušta formalnost i unosi dozu ironije. Svakako, ovaj tepih iznenadiće goste u Vašem domu tako da je namenjen i onima kojima je takav efekat važan.

 

              

IKEA Art Event kolekcija usmerena je pre svega na poboljšanje svakodnevnog života, unošenjem primenjene umetnosti u životni prostor. Samim tim rad savremenih i relevantnih umetnika postaje dostupan širem krugu ljudi, ali bez smanjenja kvaliteta izrade i kvaliteta materijala. Zbog toga je već pet godina zaredom IKEA Art Event jedan uspešan koncept demokratizacije umetnosti, a ovoga puta umetnost se prizemljila na pod koji postaje fokus doma uz svaki od tepiha iz kolekcije.

              

 

Autor: Aleksandar Stojanović, istoričar umetnosti

Foto: IKEA