PRIJAVA ZA NEWSLETTER:

 

Špijunaža budućnosti: Kraj privatnosti je tek početak

  • Objavljeno:
  • 6.6.2018

Ključno pitanje za špijunažu budućnosti više neće biti kako da određenoj osobi plasirate pravi oglas u idealnom trenutku, već kako da kontrolišete i upravljate ponašanjem te osobe na osnovu brojnih podataka o njoj koja se godinama skladište u raznim bazama podataka. 

 

I dok ceo svet već nedeljama bruji o aferi "Fejsbuk - Kemdridž Analitika", čini se da opet postavljamo pogrešno pitanje ili ga bar postavljamo u pogrešnom trenutku. Pitanje više nije kako je došlo do već spomenutok skandala, već kako će izgledati budućnost onlajn špijunaže. O "prikupljanju podataka" od strane Fejsbuka i drugih IT giganata sve je već uveliko poznato. Uostalom, na stranicama ovog časopisa još 2014. godine proglasili smo "kraj privatnosti" u tekstu pod identičnim naslovom, opisujući detaljno scenario koji se danas, četiri godine kasnije, i obistinio.

 

Čini se da je upravo taj tekst aktuelniji nego ikada, pa u izdvojenom delu podsećamo samo na njegov uvodni deo u originalnom obliku. Logika je i dalje ista: "što više o nama znaju, više zarađuju", ali su danas mehanizmi i načini špijuniranja još suptilniji i mnogo moćniji. I nije kriv samo Fejsbuk. Po istom principu funkcionišu i mnoge druge kompanije koje na bilo koji način prikupljaju i skladište naše podatke.

 

Budućnost onlajn špijunaže nije, međutim, na društvenim mrežama, već na smart uređajima poput pametnih telefona, satova, televizora... To najbolje ilustruje jedna zabluda koja već mesecima okupira  javnost na Zapadu. Naime, sve je više pojedinaca koji veruju da ih Fejsbuk špijunira posredstvom mikrofona na njihovim telefonima ili računarima jer im se sve češće neposredno nakon spominjanja konkretnih proizvoda u razgovoru sa prijateljima ili porodicom, ti isti proizvodi plasiraju posredstvom reklama na Fejsbuku, ali i na drugim mestima na internetu.

 

Jedno od brojnih svedočenja koja su dospela u javnost je i slučaj novinarke Džoane Stern koja je tvrdila da je Fejsbuk špijunira preko mikrofona na telefonu jer joj se na na ovoj društvenoj mreži prikazala reklama za lek "Sudafed" neposredno pošto je svog supruga zamolila da joj kupi taj lek zbog prehlade. Da bi otkrila potpunu istinu o ovom slučaju, novinarka je sprovela istraživanja i došla do potpuno drugog zaključka. Naime, nekoliko sati pre razgovora sa suprugom, Stern je kupila papirne maramice i lek "Afrin" u obližnoj prodavnici, gde je koristila svoju "karticu lojalnosti" kako bi ostvarila popust pri kupovini.

 

Kompanija "Johnson & Johnson", koja proizvodi lek "Sudafed", otkupila je podatke o kupovini Džoane Stern preko njene "kartice lojalnosti" na kojoj su uneti svi njeni lični podaci, kao što su ime, i-mejl adresa i broj telefona, što je dalje omogućilo i lako detektovanje njenog Fejsbuk profila. Kako je kupovina uključila papirne maramice i lek koji olakšava disanje, algoritam je lako utvrdio da je Džoana tipičan korisnik kojem treba plasirati reklamu za lek "Sudafed" koji pomaže upravo kod tegoba koje je imala novinarka.

 

Tako je kompanija koja proizvodi ovaj lek targetirala Džoanu preko ove društvene mreže, i to neposredno  nakon što je novinarka u razgovoru sa suprugom izgovorila naziv ovog leka, što je Džoanu navelo na zaključak da je Fejsbuk špijunira posredstvom mikrofona. Sve ove informacije obrađuju se danas za samo nekoliko sati kako bi reklame bile što efikasnije i brže, što prethodno navedeni primer i potvrđuje.

 

Zastrašujuće, međutim, zvuči podatak da je ovo samo bezazlen primer...

 

Kompletan tekst pročitajte samo u štampanom izdanju časopisa KućaStil br. 282 i saznajte kako će izgledati špijunaža budućnosti, preko kojih uređaja smo najranjiviji i kako se zaštititi od sve većih online opasnosti koje dolaze. 

 

Časopis KućaStil možete naručiti na internetu preko stranice KućaStil PRETPLATA ili preko Novinarnice.

 

U istom broju očekuju vas i druge sjajne priče:

 

- Kako da rashladite leto u vašem domu: sjajna rešenja, korisni saveti, najnoviji trendovi. - - --- Najbolje sa Sajma nameštaja u Milanu.

- Vrhunski dupleks koji će vas ostaviti bez daha.

- Očaravajući enterijer na 30 m².

- Višestruko nagrađivana porodična kuća.

- Originalna adaptacija kuće na Staroj planini.

- GLOBTROTER: Krabi – tajlandski raj.

- Savršen dizajn malog vrta.

- INTERVJU: Marko Basarovski, čovek koji donosi dizajn inovacije u prestonicu.

- Kako će izgledati špijunaža budućnosti.

I još mnogo toga...